क्लाउड किचन बिजनेस क्या है, कैसे क्लाउड किचन बिजनेस कैसे स्टार्ट करें।

क्लाउड किचन बिजनेस घर रहकर कम बजट में एक अच्छा बिजनेस साबित हो सकता है, अगर आप भी अपना क्लाउड किचन बिजनेस स्टार्ट करना चाहते हैं तो ये पोस्ट आप के लिए बहुत कामगर साबित हो सकता है।

ये डिजिटल ज़माने में लोगो की जिंदगी इतनी ज्यादा व्यस्त हैं  की लोग घर का राशन, बच्चो के स्कूल का सामान, कपड़े से लेकर हर सामान अपने फोन से ही घर बैठे ऑर्डर कर के मंगवा लेते हैं, ऐसे में ऑनलाइन फूड डिलीवरी भी काफी महत्वपूर्ण भूमिका निभाता है, भारतीय बाजार में ऑनलाइन फूड ऑर्डर की डिमांड पिछले कुछ वर्षो में काफीबबाद गई है, ज्यादातर नौकरीपेशा लोग जिनके पास खाना बनाने का समय नहीं होता है ऐसे लोग खाना ऑनलाइन मंगवाना पसंद करते हैं।

केवल वर्ष 2024 में भारत में ऑनलाइन फूड डिलीवरी की आय 43.78 बिलियन अमेरिकी डॉलर यही भारतीय मुद्रा में करीब 36.3 अरब रुपए की रही। इस से आप अंदाजा लगा सकते हैं की फूड बिजनेस में आपका कितना भविष्य हो सकता है।

आपने भी कभी किसी कंपनी से खाना ऑर्डर करके मंगवाया होगा, लेकिन क्या आप जानते हैं, आपके पास जो खाना डिलीवर हुआ वह सीधे उस कंपनी से नहीं आया बल्कि वह किसी क्लाउड किचन या रेस्टुरेंट से आता है। अगर आप भी अपना क्लाउड किचन स्टार्ट करने के बाद इन कंपनियों के साथ जुड़ते हैं तो आपको भी कस्टमर के ऑर्डर के हिसाब से खाना बना कर इन कंपनियों को देना होगा।

क्लाउड किचन कैसा शुरू करें?

  • क्लाउड किचन शुरू करने से पहले अपने आस पास के मार्केट को अच्छे से समझें क्या आपकी लोकेशन पर यह बिजनेस चलेगा या नहीं
  • क्लाउड किचन के बारे में जितनी ज्यादा से ज्यादा हो सके जानकारी लें।
  • क्लाउड किचन के लिए एक अच्छा सा लोकेशन ढूंढें जैसे यदि आपका क्लाउड किचन किसी इंडस्ट्रियल एरिया के आस–पास होगा तो वहा आपको अधिक से अधिक ऑर्डर आने की संभावना रहेगी।
  • क्लाउड किचन ऑफिशियल रजिस्ट्रेशन करवाएं।
  • क्लाउड किचन के लिए संबंधित दस्तावेज बनवाएं।
  • क्लाउड किचन में काम आने वाले सभी समान खरीदें।
  • अगर आपको खुद खाना बनाना नहीं आता या खुद नही बनाना चाहते तो कोई रसोइया या शेफ नौकरी पर रखें।

क्लाउड किचन के लिए क्या डॉक्यूमेंस लगते हैं?

  • क्लाउड किचन बिजनेस स्टार्ट करने के लिए दस्तावेजों में मुख्यतः FSSAI (Food Safety and Standard Authority Of India), दुकान एवं स्थापना अधिनियम पंजीकरण (Shop & Establishment), जीएसटी रजिस्ट्रेशन, फायर डिपार्टमेंट का एन.ओ.सी, इत्यादि। ध्यान रखें क्लाउड किचन बिजनेस शुरू करने से पहले आपको ये दस्तावेज तैयार करने होंगे।

यह भी पढ़ें: FSSAI लाइसेंस कैसे बनवाएं?

1. FSSAI Food Safety And Standards Authority License (अनिवार्य)

  • FSSAI लाइसेंस खाद्य लाइसेंस के रूप में भी जाना जाता है, रेस्तरां या क्लाउड किचन बिजनेस खोलने के लिए आवश्यक लाइसेंसों में से एक है और इसे FSSAI से लिया जाता है (Food Safety and Standard Authority Of India).
  • यह लाइसेंस न केवल एक लाइसेंस है, बल्कि यह ग्राहकों को यह सुनिश्चित करता है कि उस विशेष रेस्टुरेंट या किचन का भोजन भारत के खाद्य सुरक्षा मानकों के दिशानिर्देशों का पालन करता है।
  • यह लाइसेंस आवश्यक रूप से एक यूनिक 14 अंकों की रजिस्ट्रेशन नंबर होता है, यह भारत में खाद्य-संबंधी सभी बिज़नेस के लिए अनिवार्य है। लाइसेंस की अवधि 1 वर्ष से 5 वर्ष तक हो सकती है और समाप्ति से पहले इसे रेन्यू किया जाना चाहिए।

How to apply for FSSAI?

  • 2. GST Registration (Mandatory)
  • GST came into force since the 1st of July, 2017, registering in GST is one of the essential steps to starting a dark kitchen, which will ensure that your business runs seamlessly. 
  • It also helps to secure licensed vendors, as it reduces the tax amount if have a GST number. Upon obtaining a bank account, we will apply for a GST number.
  • The process of GST registration is simple wherein an Individual, any Partnership firm or Company can get a number by filing necessary documents online at www.gst.gov.in.
  • Documents Required For The GST Registration
  • Photo of the restaurant owner/proprietor
  • Picture of Managing partner/designated partner in case of a partnership
  • 1. If you own the property, then ownership documents like electricity bill, tax receipt/property tax receipt, or registry documents of that place.
  • 2. If you are on rent, then copy of rent agreement/lease agreement with the electricity bill in the name of the owner.
  • 3. Suppose, you neither own the property nor on rent, then submit the electricity bill along with the copy of the NOC (No Objection Certificate)
  • Documents that are required related to bank bare-Scanned copy of bank statement/bank passbook or scan copy of cancelled cheque containing Name, bank account no., MICR, IFSC, and Branch details including code.
  • 3. Health/ Trade Licence (Mandatory)
  • Every business is required to possess this license and so does the cloud kitchen. This license can be obtained by the local civil authorities like the State’s Municipal Corporation or the Health Department by furnishing all necessary documents. According to the Municipal corporation act, the public’s health should be given the highest concern.
  • Document Required to obtain Trade Licence
  • 1. Sanction and Completion (Includes Ownership proof, Rent Agreement or NOC from landlord) 
  • 2. Indemnity bond for Rs. 100
  • 3. Letter from local police
  • 4. Structural Stability Certificate signed by Structural Engineer
  • 5. Power and Water paid Bill
  • 6. Water Testing Reports
  • 7. Medical Certificates of Employees
  • 8. Proof of Property Tax
  • 9. Lal Dora Certificate (Only in Delhi)
  • 10. Medical Fitness Certificate of Workers
  • How to apply for Trade License
  • One can apply for Health/Trade License either at CSB or apply online. Simply collect the application form from the State’s Municipal Corporation website or Zonal Citizen’s Service Bureaus. Generally, The license is issued within 60 days of submitting the application form.
  • Other Popular Blogs –
  • Cloud Kitchen Business Model – A Complete Guide
  • 5 Customer Engagement Strategies for Small Businesses (With Examples)
  • 7 Best Digital Marketing Tactics for Delivery-Only Restaurant Business Owners.
  • 4. Fire and Safety License
  • For Cloud kitchen, it’s not mandatory to start with, but it helps to save yourself from future troubles. This is an important part of the law, and fire and human health agreements are required for any workplace.
  • 5. Shop And Establishment Act
  • Be it a Food Truck, cloud kitchen, or restaurant, To run a food business in India, you must register your restaurant under the Shops and Establishment Act. One needs to register the kitchen within 30 days of the initiation of your business. This license is city-specific. 
  • Documents Required For The Shop And Establishment Act License
  • Pan Card 
  • Identity Proof
  • Address proof
  • Details of the employees
  • How to Apply for The Shop And Establishment Act License
  • When you have gathered all the documents mentioned above, submit these with the application form. Your form should indicate the name of the shop, the postal address, and the proof of ownership, such as the Rent Agreement or Lease Papers in front of the Local Chief Inspector of the shop or other Inspectors. Once the government officials verify all the documents, they register the Establishment and issue a registration certificate. 
  • Other License
  • The main licenses to start a cloud kitchen are FSSAI, Shop & Establishment, GST Registration, Fire Department NOC, etc. Make sure you have these before starting a dark kitchen business. Other can be Pollution certificate, Certificate of Environmental Clearance (CEC), PFA Act Clearance Certificate, Night Operations License, etc. Make sure to get all the main licenses on time because it takes a long process and it is important to possess the required license to save from legal difficulties.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *